Treceți la conținutul principal

Lucian Blaga - Semnificatia Metafizica a Culturii

A exista ca om inseamna din capul locului a gasi o distanta fata de imediat, prin situarea in mister. Imediatul nu exista pentru om decat spre a fi depasit. (...) Dar situarea in mister, prin care se declara incendiul uman in lume, cere o completare; situatiei ii corespunde un destin inzestrat cu un permanent apetit: nevoia de a incerca revelarea misterului. Prin incercarile sale revelatorii, omul devine insa creator, si anume creator de cultura in genere. Facem o deductie a conditiilor culturii, adancind insesi dimensiunile existentiale ale omului. Cultura, in aceasta perspectiva, nu este un lux, pe care si-l permite omul ca podoaba, care poate sa fie sau nu; cultura rezulta ca o emisiune complementara din specificitatea existentei umane ca atare, care este existenta in mister si pentru revelare. (...) Cultura tine deci mai strans de definitia omului, decat conformatia sa fizica sau cel putin tot asa de strans. (...) Cultura n-o privim aici neaparat in inteles umanist, ca mijloc de atenuare a animalitatii, sau ca reactiune impotriva animalitatii ca atare. (...) Ea e implinirea omului. (...)
Fara o schimbare a modului, planului, orizontului existential, cutura nu s-ar fi ivit niciodata, oricat geniu ar fi tresarit sub teasta umana. In fundamentarea culturii nu se poate evita acest motiv ontologic, de destelenire initiala a campului existential. Existenta in mister si pentru revelare se gaseste, ca miez implicat, in orice creatiune de cultura, cum faimosul cogito mocneste in orice judecata a cunoasterii umane. (...) 'Omul' a fost produs printr-o mutatiune biologica numai cat priveste conformatia sa de specie vitala; cat priveste modul sau de a exista (in orizontul misterului si pentru revelare), omul s-a declarat, datorita unei mutatiuni ontologice, singular in Univers. (...) Omul tinde sa-si reveleze siesi misterul. Lucru posibil pe doua cai: prin acte de cunoastere sau prin acte plasmuitoare. Revelarea prin plasmuiri duce in genere la creatie de cultura. Repetam, cultura e trupul si expresia unui anume mod de existenta a omului. Pentru a fi creator de cultura, omul nu trebuie sa fie decat om, adica o fiinta care trage consecintele existentei sale specifice.
(Lucian Blaga, Geneza Metaforei si Sensul Culturii)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............