Treceți la conținutul principal

Friedrich Nietzsche - Doua Tipuri de Morala

Exista morale de stapani si morale de sclavi. (...) In primul caz, in care stapanitorii sunt cei care determina notiunea 'binelui', starile sufletesti elevate si trufase sunt resimtite ca distinctive, ele determinand ierarhia. (...) Sa remarcam pe data ca in cazul acestei prime varietati de morala antagonismul 'bun' si 'stricat' echivaleaza cu 'nobil' si 'detestabil'; antagonismul 'bun' si 'rau' are o alta origine. (...) E evident ca pretutindeni calificativele morale au fost aplicate mai intai oamenilor si doar mai tarziu, prin extindere, asupra actiunilor. (...)
Aristocratul simte ca el este cel care determina valorile, ca pentru aceasta nu are nevoie sa obtina incuviintarea cuiva, apreciind ca 'ceea ce imi dauneaza mie este daunator in sine' , el fiind acela care confera cel dintai prestigiu lucrurilor, care creeaza valori (...) o astfel de morala consta in glorificarea sinelui. (...) Aristocratul respecta in propria-i fiinta pe omul puternic, stapan asupra lui insusi, pe cel care se pricepe sa vorbeasca si sa taca, pe cel care uzeaza bucuros de severitate fata de sine insusi (...) fata de fiintele de rang inferior si fata de straini, cei puternici pot actiona dupa cum cred de cuviinta sau ' dupa voia inimii', in orice caz 'dincolo de bine si de rau' - iata un domeniu in care se poate manifesta compatimirea si alte sentimente asemanatoare. (...)
Cu totul altfel stau lucrurile in cazul celui de-al doilea tip de morala, morala sclavilor. Sa presupunem ca asupritii, oprimatii, suferinzii, robii, si chiar cei nedecisi si istoviti de ei insisi se indeletnicesc cu morala: care va fi oare numitorul comun al evalularilor lor morale? (...) Sclavul priveste cu invidie virtutile celor puternici: el este sceptic si suspicios, posedand chiar un rafinament a banuielii fata de tot acel 'bun' pretuit de cei puternici. (...) Dimpotriva, calitatile menite sa usureze existenta suferinzilor sunt evidentiate si scaldate in lumina: sclavul pretuieste compatimirea, mana serviabila si saritoare, inima calda, rabdarea, harnicia, modestia, amabilitatea -, caci acestea sunt calitatile cele mai utile, aproape singurele mijloace de a indura povara existentei. Morala sclavilor este esentialmente o morala a utilitatii. Acesta-i locul de obarsie al vestitului antagonism dintre 'bun' si 'rau'
(Friedrich Nietzsche - Dincolo de Bine si de Rau)

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............