Treceți la conținutul principal

Immanuel Kant - Imperativul Categoric

Reprezentarea unui principiu obiectiv, intrucat e constrangator pentru vointa, se numeste o porunca (a ratiunii), si formula porncii se numeste imperativ. (...) Toate imperativele poruncesc sau ipotetic sau categoric. Cele dintati exprima necesitatea practica a unei actiuni posibile considerata ca mijloc pentru a ajunge la altceva pe care-l vrem (sau totusi e posibil ca sa-l vrem). Imperativul categoric ar fi acela care ar exprima o actiune ca obiectiv necesara in sine, independent de orice alt scop. (...)
Scopurile pe care si le propune o fiinta rationala, dupa bunul plac, ca efecte ale actiunii ei (scopuri materiale) sunt toate numai relative; caci ceea ce le da valoare este numai raportul lor cu o stare particulara a facultatii de a ravni (...). Toate aceste scopuri relative nu sunt, asadar, decat baza pentu imperative ipotetice.
Dar sa admitem ca ar exista ceva a carui existenta, prin ea insasi, sa aiba valoare absoluta si care, ca scop in sine, sa poata deveni baza anumitor legi, atunci in el si numai in el ar putea sa rezide principiul unui imperativ categoric posibil, adica al unei legi practice. (...)
Daca deci exista un principiu practic suveran si , in ce priveste vointa omeneasca, daca exista un imperativ categoric, el trebuie sa fie un astfel de principiu incat din reprezentarea a ceea ce este in mod necesar scop pentru oricine, fiindca este scop in sine, sa constituie un principiu obiectiv al vointei, prin urmare, care poate servi ca lege practica universala. Fundamentul acestui principiu este: natura rationala exista ca scop in sine. Astfel isi reprezinta omul in mod necesar propria existenta si in acest sens el este un principiu subiectiv al actiunilor omenesti. Dar la fel isi reprezinta si orice alta fiinta rationala existenta ei in virtutea aceluiasi principiu rational care e valabil si pentru mine; deci el este in acelasi timp un principiu obiectiv, din care, ca dintr-un principiu practic suveran, trebuie sa poata fi deduse toate legile vointei. Imperativul practic va fi deci umratorul: actioneaza astfel ca sa folosesti umanitatea atat in persoana ta, cat si in persoana oricui altuia totdeauna in acelasi timp ca scop, iar niciodata numai ca mijloc.
(Immanuel Kant - Intemeierea Metafizicii Moravurilor)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............