Treceți la conținutul principal

John Stuart Mill - Libertatea si Limitarea Autoritatii

Care sunt deci limitele legitime ale suveranitatii individului asupra lui insusi? Unde incepe autoritatea societatii? Cat anume din viata omului trebuie lasat in seama individualitatii si cat in seama societatii? Atat individualitatea, cat si societatea vor primi partea potrivita, cu conditia ca fiecare sa se rezume la ceea ce o priveste mai mult pe ea. Individualitatii trebuie sa-i apartina acea parte din viata care intereseaza in principal individul; societatii partea care intereseaza in principal societatea. (...)
De indata ce o parte din conduita cuiva prejudiciaza interesele altora, societatea are autoritatea de a se pronunta (...) in chestiunile care-l privesc pe individul insusi, spontaneitatea sa individuala este indreptatita sa se manifeste liber. (...) Orice erori ar putea comite el, ignorand sfaturile si avertismentele primite, ele nu pot cantari nici pe departe cat raul de a se permite altora sa-l constranga sa faca ceea ce socotesc ei ca este bine pentru el. (...)
Cata vreme este vorba de activitati care nu impiedica, ci ajuta si stimuleaza exercitarea si dezvoltarea individualitatii, niciun guvern nu poate fi acuzat ca face prea mult. Raul incepe atunci cand, in loc de a stimula activitatea si puterile indivizilor si organizatiilor, el substituie activitatii lor propria activitate; cand in loc de a informa, sfatui si, la nevoie, condamna, el incatuseaza actiunile lor sau, poruncindu-le sa stea deoparte, face el treaba in locul lor. (...)
Un stat care face din cetatenii sai niste pitici, pentru ca ei sa fie instrumente mai docile in mainile sale, chiar daca o face in scopuri benefice - un asemenea stat va constata ca niciun lucru realmente mare nu se poate realiza cu oameni mici (...).
(John Stuart Mill, Despre Libertate)

Comentarii

  1. Multi elevi nu stiu ce este libertatea. Scoala ii invata in general ca trebuie sa asculte de un anumit stapan.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sistemului romanesc ii convine aceasta indoctrinare. Daca copii ar fi educati de mici sa gandeasca liber si sa spuna mereu ce gandesc s-ar ajunge la nesupunere. Un stat nu-si permite acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  3. desi in scoala ar trebuie sa invatam cum sa fim si sa ne comportam ca niste oameni cu adevarat liberi, asta nu se intampla si nu se va intampla destul de curand pentru ca elevii preiau de la profesori atitudinea de sclav...niciodata nu vom invata sa actionam ca niste oameni liberi de la oameni supusi. ps. XII A is near you teacher

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............