Treceți la conținutul principal

Immanuel Kant - Diferenta dintre lucru si persoana

Dar sa admitem ca ar exista ceva, a carui existenta prin ea insasi sa aiba o valoare absoluta si care ca scop in sine sa poata deveni baza anumitor legi, atunci in el si numai in el ar putea sa rezide principiul unui imperativ categoric posibil, adica al unei legi practice.Acum eu spun: omul si, in genere, orice fiinta rationala exista ca scop in sine, nu numai ca mijloc, de care o vointa sau alta sa se foloseasca dupa bunul ei plac, ci in toae actiunile lui, atat in cele care-l privesc pe el isusi, cat si in cele care au in vedere alte fiinte rationale, omul trebuie considerat totdeauna in acelasi timp ca scop. Toate obiectele inclinatiilor nu au decat o valoare conditionata; caci daca n-ar fi inclinatiile si trebuintele intemeiate pe ele, obiectul lor ar fi fara valoare. Dar inclinatile insele ca izvoare ale trebuintei au atat de putin o valoare absoluta pentru a le dori in ele insele, incat dorinta generala a oricarei fiinte rationale trebuie sa fie mai curand aceea de a se elibera cu totul de ele. (...) Fiintele a caror existenta nu este intemeiata pe vointa noastra, ci pe natura au, totusi, daca sunt fiinte fara ratiune, numai o valoare relativa, ca mijloc, si de aceea se numesc lucruri, pe cand fiintele rationale se numesc persoane, fiindca natura lor le distinge deja ca scopri in sine, ca ceva adica ce nu este ingaduit sa fie folosit numai ca mijloc, prin urmare, ingradeste orice bun plac (si este obiect de respect). Aceste fiinte rationale nu sunt deci numai scopuri subiective, a caror existenta are o valoare pentru noi ca efect al actiunii noastre, ci sunt scopuri obiective, adica lucruri a caror existenta in ea insasi este un scop, caruia nu i se poate substitui nici un alt scop, pentru care el ar trebui sa serveasca numai ca mijloc, fiindca fara acesta nu s-ar putea gasi nicaieri nimic de valoare absoluta.

(Immanuel Kant, Bazele Metafizicii Moravurilor)

Comentarii

  1. ar fi putut schimba oameni cu un limbaj mai simplist si mai accesibil unui numar mai mare de oameni..parerea mea...toti filosofam

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............