Daca exista un scop al acteor noastre pe care-l urmarim pentru el insusi, iar pe celelalte numai in vederea acestuia si daca nu orice lucru il dorim in vederea a altceva (...) este evident ca acest scop trebuie sa fie binele, si anume binele suprem (...)
Binele este exprimat in tot atatea moduri ca si existentul (caci in categoria esentei, de exemplu, el este numit divinitate si intelect, iar in cea a calitatii este numit virtute, in cea a cantitatii masura, in cea a relatiei utilitate (...) incat e limpede ca binele nu este ceva comun genereal si unic; altfel el nu ar fi fost inclus in toate categoriile, ci intr-una singura (...) Asadar, care dintre felurile de bine ar putea fi considerat ca bine in sine? Cele pe care le urmarim si nuami pentru sine, cum sunt gandirea, vederea, unele placeri sau onorurile? (...)
Fericirea apare deci ca un bine perfect si autarhic, pentru ca ea este scopul tuturor actelor noastre (...) ar trebui poate sa lamurim si mai bine ce este ea. Acest lucru va fi usor de realizat daca vom stabili care este adtul specific omului. Caci, asa cum pentru flautist, pentru un sculptor, ca si pentru o activitate sau indeletnicire anume, se pare ca binele si perfectiunea rezida in lucrarile lor, tot astfel trebuie sa fie si pentru om, daca exista un act care-i este specific. Daca actul specific unui om este activitatea sufletului conforma cu ratiunea sau cel putin nu lipsita de ratiune (...) actul propriu unui individ oarecare este identic cu cel al unui om desavarsit.
(Aristotel - Etica Nicomahica)
Binele este exprimat in tot atatea moduri ca si existentul (caci in categoria esentei, de exemplu, el este numit divinitate si intelect, iar in cea a calitatii este numit virtute, in cea a cantitatii masura, in cea a relatiei utilitate (...) incat e limpede ca binele nu este ceva comun genereal si unic; altfel el nu ar fi fost inclus in toate categoriile, ci intr-una singura (...) Asadar, care dintre felurile de bine ar putea fi considerat ca bine in sine? Cele pe care le urmarim si nuami pentru sine, cum sunt gandirea, vederea, unele placeri sau onorurile? (...)
Fericirea apare deci ca un bine perfect si autarhic, pentru ca ea este scopul tuturor actelor noastre (...) ar trebui poate sa lamurim si mai bine ce este ea. Acest lucru va fi usor de realizat daca vom stabili care este adtul specific omului. Caci, asa cum pentru flautist, pentru un sculptor, ca si pentru o activitate sau indeletnicire anume, se pare ca binele si perfectiunea rezida in lucrarile lor, tot astfel trebuie sa fie si pentru om, daca exista un act care-i este specific. Daca actul specific unui om este activitatea sufletului conforma cu ratiunea sau cel putin nu lipsita de ratiune (...) actul propriu unui individ oarecare este identic cu cel al unui om desavarsit.
(Aristotel - Etica Nicomahica)
As putea identifica binele cu o stare de fericire. dar ce se intampla atunci cand binele meu este raul altcuiva? ce se intampla atunci cand imi intemeiez fericirea pe baza nefericirii altuia? Atunci BINELE meu devine ceva RAU? Trebuie sa ma gandesc la bine ca la ceva benefic pt mine sau pt toti? dar oare exista acest bine universal unde toata lumea este fericita?...
RăspundețiȘtergerebine Flo...se observa ca intelegi filosofia
RăspundețiȘtergere