Treceți la conținutul principal

Friedrich Nietzsche - Eroarea Liberului Arbitru

Astazi nu mai avem mila fata de ideea 'liberului arbitru': stim prea bine ce inseamna - este cea mai dubioasa dintre smecheriile teologilor, avand drept scop ca omenirea sa devina 'responsabila' in intelesul dorit de ei, adica sa devina dependenta de ei. (...) Dau aici numai psihologia 'tragerii la raspundere'. Pretutindeni unde sunt cautate responsabilitati, cel care cauta este de obicei instinctul vointei de a pedepsi si judeca. (...) doctrina vointei a fost inventata in principal in scopul pedepsirii, adica cu intentia de a gasi vinovati. Toata vechea psihologie, psihologia vointei, are ca premisa faptul ca inventatorii ei, preotii din fruntea vechilor comunitati, voiau sa-si creeze dreptul de a pedepsi - sau sa creeze acest drept pentru Dumnezeu. (...) Oamenii erau considerati 'liberi' pentru a putea fi judecati si pedepsiti - pentru a putea fi facuti vinovati: prin urmare, orice actiune trebuia socotita ca fiind deliberata, originea oricarei actiuni trebuia gasita in constiinta. (...) Nu exista in ochii nostri adversari mai inversunati decat teologii, care continua, prin ideea de 'ordine morala a lumii', sa contamineze cu 'pedeapsa' si 'vina' inocenta devenirii. Crestinismul e o metafizica a calaului.
(Friedrich Nietzsche - Amurgul Idolilor)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Education in Romania Sucks

The education in my country is still communist. The teachers are still a kind of dictators, because the process of education is not student centered. The students are still kept in classrooms like cattle. They don't move to another classroom between lessons. Sometimes they don't even open the windows of the classroom, and the air becomes unbearable. As a teacher, I've been through rough experiences in a high school in Urziceni where there are mostly rich students. They make the classroom their own space and rules. As a new teacher you have to adapt to their own environment and make nice to them, so you get accepted. Most teachers use as a discipline weapon the subject assessment mark. In Romania teachers can assess orally anytime a student, so if you think a student does is not behaving or is being disrespectful, you can 'listen' to them on the spot and give a low mark. Most teachers make sure that that specific student does not know how to answer the question. This...

Lecții de filosofie audio

Mi-am propus ca, începând de azi să realizez mai multe înregistrări cu lecții din manualul de filosofie pe care îl folosesc la clasă. De ce? Păi am văzut că multor elevi le place să asculte la căști pe telefon, mai ales în timpul orelor de curs. De ce nu ar asculta și o lecție de filosofie? Pot face asta nu numai la școală dar și când merg pe stradă, când fac jogging, în autobuz și chiar stând relaxați în pat. Ar putea face singuri acest lucru și pentru alte discipline cum ar fi istoria, geografia, biologia etc. Discipline precum matematica, fizica sau chimia nu sunt potrivite pentru așa ceva. Deci poți învăța cu mai puțin efort și poți folosi anumiți timpi morți. De exemplu, dacă faci naveta, în drum spre casă poți să asculți o lecție. Când ajungi, presupun că te așezi la masă că poate ți-e foame și te odihnești puțin întins pe canapea. Da, dat te odihnești activ ascultând o altă lecție. Iată cum poți economisi foarte mult timp. Când te vei așeza la masa de lucru nu va mai fi nevoie ...

De ce îmi place să fiu profesor?

Chair așa. De multe ori am fost întrebat și m-am întrebat de ce rămân în învățământ. De ce nu plec undeva peste hotare să-mi iau un job în care să câștig într-o zi cât câștig aici într-o lună. Ar fi mai multe motive. Eu sunt genul de om care nu dă vrabia din mână pe cioara de pe gard. Și în plus am o vârstă, sunt foarte comod și multe altele. ..............